Calorieen verbranden hardlopen

Hoe kun je snel calorieen verbranden met hardlopen? Op deze pagina geven wij u antwoord op deze vraag. Met een half uur hardlopen verbrand u al snel ruim 300 kcal. Afvallen en hardlopen gaan daarmee goed samen.

Calorieen verbranden hardlopen is effectief

HardlopenHoe langer en sneller u loopt hoe meer calorieen u verbruikt. Hardlopen is een sport die zijn effectiviteit om snel calorieen te verbranden in de praktijk ruimschoots heeft bewezen. Groot voordeel van hardlopen is dat u dit op elke gewenst tijdstip kunt doen en het u bijna geen geld kost. Een paar hardloopschoenen en een trainingsoutfit zorgen ervoor dat u direct kunt beginnen met hardlopen.

Stel een doel

Probeer de intensiteit van het hardlopen steeds verder op te bouwen. Wat hierbij enorm helpt is om voor uzelf een doel te stellen. Bijvoorbeeld dat u over 5 weken 5 kilometer hard wilt lopen binnen een tijdsbestek van een half uur. Zorg dat het doel ambitieus is en toch ook haalbaar. Calorieen verbranden door hardlopen begint echt met een realistisch en ambitieuze doelstelling.

De juiste uitrusting

Voordat u begint met hardlopen is het belangrijk om een paar goede hardloopschoenen aan te schaffen. Goede hardloopschoenen zorgen ervoor dat u comfortabel loopt en kunnen gewrichtspijnen en blessures voorkomen. Het verdient een aanbeveling om een erkende sportzaak bij u in de buurt te bezoeken en daar een advies op maat aan te vragen op basis waarvan u de hardloopschoenen kunt aanschaffen.

Verder is het verstandig om een hardloopbroek aan te schaffen die strak om uw bovenbenen zit. Dit om het zogenoemde schuureffect te voorkomen. Dit ontstaat als u een te wijde broek aan heeft die vervolgens gaat schuren tussen uw benen waardoor irritatieplekken en jeuk gaat ontstaan. Erg vervelend en pijnlijk als u aan het hardlopen bent.

Zorg er verder voor dat uw kleding niet te zwaar is en lekker conformtabel zit. Als u ’s avonds gaat hardlopen in het donker is het verstandig om lichtgevende kleding of reflectoren aan uw kleding te bevestigen om ongelukken te voorkomen.

Regelmaat en trainingsopbouw

Bouw regelmaat in uw trainingsschema in. Afhankelijk van uw doelstelling en voortgang richting realisatie van de doelstelling kunt u uw trainingen inplannen. Belangrijk is om voldoende rust te nemen tussen de hardlooptrainingen om uw lichaam voldoende te laten herstellen.

Als u gaat hardlopen is het verstandig om niet te snel van start te gaan door in een te hoog tempo te lopen. Na een paar minuten zult u merken dat uw benen verzuren waardoor er van de training niet veel meer terecht komt. De kunst is goed naar uw lichaam te luisteren.

Kies een leuke omgeving

Het maakt nogal wat uit of u door een drukke stad loopt of lekker in het bos bezig bent calorieen te verbranden met hardlopen. Kies een omgeving waar u zich prettig bij voelt en maak er wat leuks van.

Bezoek de website afvallen hardlopen voor meer informatie over hardlopen in relatie tot afvallen.

Gouden tip: drink koffie voor de training

Door zo’n uur voor de hardlooptraining twee lekkere kopjes koffie te drinken krijgt uw lichaam een boost zodat u beter gaat presteren. Echter is het grootste voordeel dat koffie spierpijn helpt te voorkomen. Dit blijkt uit een wetenschappelijk onderzoek zoals gepubliceerd in de Journal of Pain. De spieropbouw vindt voornamelijk plaats na de hardlooptraining. Het is daarom belangrijk om na de training geen koffie te drinken omdat dit de spieropbouw afremt.

Valkuilen bij het hardlopen

Zoals geldt voor alle vormen van sport kun je ook met hardlopen blessures oplopen. Zo kun je een slijmbeursontsteking in de heup of een slijmbeursontsteking in de knie oplopen. Neem contact op met je huisarts of raadpleeg het internet voor tips hoe je blessures kunt voorkomen en behandelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *