Calorieen verbranden wandelen

Vaak denken mensen dat calorieen verbranden door te wandelen niet veel resultaat heeft. Opgemerkt moet worden dat elke vorm van lichamelijke beweging of activiteit effect heeft op de calorieverbranding.

Hoe kunt u calorieen verbranden met wandelen?

Calorieen verbranden wandelenAls u rustig aan het wandelen bent heeft u een gemiddelde hartslag van 100. De hartslag loopt op naar 120 als u wat steviger doorloopt. Nordic walking is bijvoorbeeld een vorm van wandelen waarmee u een hartslag van 120 kunt bereiken en relatief veel calorieën kunt verbranden. Vergelijk dit met uw normale hartslag van 70 en u ziet dat 120 aanzienlijk hoger is dan de hartslag wanneer u lekker ontspannen een boek zit te lezen.

Welke vormen van wandelen zijn er?

We kunnen de volgende hoofdvormen van recreatief wandelen onderscheiden:

Normaal wandelen

Onder normaal wandelen verstaan we het wandelen in een rustig tempo wat circa 5 km/per uur betekent.

Sportief wandelen of Powerwalking

Bij deze vorm van wandelen denken we aan een wandeltempo van circa 6 tot 9 km/per uur. Een groot verschil met normaal wandelen is dat uw armen veel meer gebruikt worden. Ook is het lopen op zich veel intensiever doordat u meer energie moet steken in het afzetten van uw voeten.

Nordic walking

We kennen allemaal het begrip Nordic walking zoals dat een aantal jaren geleden enorm populair was en eigenlijk nog steeds veel gedaan wordt. Naast dat u stevig doorwandelt (tempo ligt tussen normaal en sportief wandelen in) gebruikt u ook wandelstokken waardoor de wandeling een stuk intensiever wordt.

Calorieen verbranden met normaal wandelen?

Als u een normaal rustig tempo wandelt (5 kilometer per uur) kunt u in een half uur al snel zo’n 140 kilo calorieën (kcal) verbranden uitgaande van een gewicht van 80 kilo. Als u zwaarder bent verbrand u meer calorieën, als u wat lichter bent verbrand u wat minder. Reken zo’n 20 kilocalorieën per 10 kilo lichaamsgewicht meer of minder.

Calorieen verbranden met sportief wandelen?

Als u zo’n 6 km/per uur wandelt verbrandt u zo’n 200 kcal verbranden als u zo’n 80 kilo weegt. Rekent u zo’n 25 kcal meer of minder wanneer u 10 kilo zwaarder of lichter bent dan 80 kilo.

Calorieen verbranden met Nordic Walken

Als u gaat Nordic Walken verbrandt u zo’n 320 kcal wanneer u dit een half uur doet en zo’n 80 kilo weegt. Als u zwaarder bent verbrand u meer calorieën, als u wat lichter bent verbrand u wat minder. Reken zo’n 40 kilocalorieën per 10 kilo lichaamsgewicht meer of minder.

Voordelen van wandelen naast het verbranden van calorieën

De volgende voordelen van wandelen zijn te benoemen naast het feit dat u er de nodige calorieën mee verbrand:

  • Wandelen is goed voor uw conditie, het is een vorm van duurtraining
  • Wandelen is niet echt belastend voor uw lichaam
  • Wandelen is goed voor de geestelijke ontspanning
  • Wandelen is sociaal en kan erg gezellig zijn wanneer u het met meerderen doet
  • Door te wandelen kunt u goed van de natuur en omgeving genieten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *