Buikvet verbranden tips

Ben je je buikje zat? Hierbij geven we je een aantal praktische tips het overtollige buikvet te verliezen.

Tip 1 – eet meer eiwit
Ongeveer 25% tot 30% van de calorieën welke we eten in de vorm van eiwitten wordt verbrand tijdens de spijsvertering tegenover slechts 6% tot 8% bij koolhydraten. Vervang daarom een deel van je koolhydraten door eiwitten. Als je 100 gram koolhydraten vervangt voor 100 gram eiwitten dan scheelt je dat dagelijks 82 calorieën welke anders niet verbrand zouden worden.

Tip 2 – vermijd verborgen suikers
Ongemerkt krijgen we meer suiker binnen dan we denken. Dat suiker in snoepgoed verwerkt zit ligt voor de hand, maar in bijvoorbeeld vrijwel alle sauzen en vleeswaren zijn ook suikers verwerkt. En deze suikers zijn niet altijd aangegeven als suiker op het etiket. Veel suikers zijn aangegeven als glucose, fructose, dextrose, melasse, sacharose, sucrose. Je mag ervan uitgaan dat alles wat eindigt op ‘ose’ een vorm van suiker is. Al dan niet gevolgd door de woorden –stroop of –siroop.

Tip 3 – kies voor gezonde tussendoortjes
Zorg er voor dat je gezonde tussendoortjes in huis hebt of bij je hebt op het werk. Gezonde tussendoortjes zijn rauwe groente zoals bleekselderij, wortel, komkommer of augurken. De bevatten nauwelijks calorieën. Een schaaltje magere yoghurt geeft je ook weer een vol gevoel en bevat maar weinig calorieën. Een stukje fruit kan natuurlijk ook, maar beperk het eten van fruit tot maximaal 2 stuks per dag als je gewicht wilt verliezen, fruit bevat namelijk fruitsuikers (fructose). Als je zoete tussendoortjes en/of vettige snacks vervangt voor een gezond tussendoortje dan heb je al een grote stap gemaakt om buikvet te verbranden.

Tip 4 – koop kleinere borden
Iedere maaltijd net even wat minder nemen dan normaal. Als je kleinere borden voor het avondeten koopt dan kan je toch een bord vol nemen.

Tip 5 – matig met koolhydraten
Deze tip heb je al duizend keer gehoord, en dat is niet voor niets, het werkt namelijk voor het verbranden van buikvet! Als we teveel koolhydraten eten dan zal het lichaam vet opslaan in de vetreserves. Als we te weinig koolhydraten eten dan gebeurt het tegenovergestelde, het lichaam zal vet uit de (buik)vetreserves verbranden.

Schrap snelle koolhydraten helemaal uit je eetschema. Snelle koolhydraten zitten in voedingsmiddelen zoals pasta, witbrood, tarwebrood, witte rijst, gebakken aardappelen, frisdrank, vruchtensappen uit een pak, koekjes en snoepgoed. Vervang de snelle koolhydraten door langzame koolhydraten welke te vinden zijn in volkorenbrood, volkoren pasta, bruine rijst, groente en zoete aardappelen. Eet minder koolhydraten dan je gewend bent, dankzij de langzame koolhydraten krijg je toch de hele dag energie.

Tip 6 – eet meer voedingsvezels
Voedingsvezels zijn onverteerbare koolhydraten en helpen je darmen met een goede spijsvertering. Door veel voeding te eten welke rijk is aan voedingsvezels krijg je eerder een vol en voldaan gevoel. Voeding rijk aan vezels zijn groente, volkorenproducten, peulvruchten en bonen. Hiernaast kan je extra voedingsvezels aan je eetschema toevoegen door bijvoorbeeld een schep gebroken lijnzaad aan de yoghurt of je ontbijtgranen toe te voegen.

Tip 7 – gebruik zure dressings voor je salade
Zure dressings op basis van azijn en citroensap werken als een ontsteking van je buikvet en verhogen de verbranding van koolhydraten met 20% tot 40%. Wetenschappers menen dat zure vloeistoffen zorgen voor een piek in het insuline en het tempo waarin het eten de maag passeert vertraagt waardoor je langer vol zit. Zure voedingsmiddelen zoals yoghurt en augurken zorgen ook voor dit effect.

Tip 8 – sla geen maaltijden over
Als je te lang niet eet dan zal je lichaam overgaan tot het verbranden van vetten en eiwitten. Dat (buik)vet verbrandt wordt is wel wenselijk maar dat eiwitten verbrand worden niet. Eiwitten zijn de bouwstenen van je spieren, als het lichaam eiwitten verbrand dan zal dit ten koste gaan van spiermassa. En de hoeveelheid spiermassa bepaalt het niveau van ons metabolisme. Bij het verlies van spiermassa zal ons metabolisme lager worden waardoor we (ook in rust) minder calorieën gaan verbranden.

Tip 9 – beweeg meer
Door te bewegen verbranden we meer calorieën, sport daarom minimaal 5x per week minimaal een half uur. Kies voor een uithoudingssport zoals hardlopen, fietsen of schaatsen. Als sport niet je ding is zorg er dan voor dat je 5x per week een half uur gaat wandelen om extra calorieën te verbranden en om je metabolisme sneller te maken en zodoende buikvet te verbranden. Idealiter beweeg je vroeg in de ochtend, hiermee activeer je de stofwisseling zodat je hier de hele dag profijt van hebt.

Tip 10 – zorg voor meer spiermassa
Meer spiermassa zorgt voor een sneller metabolisme. Als je een kilo aan spiermassa wint dan zal je lichaam ongeveer 70 calorieën per dag extra verbranden (ook in rust). Om snel aan spiermassa te winnen kan je het beste de grote spiergroepen trainen zoals de rug-, been,- bil,- buik- en borstspieren. Thuis kan je voor de buik buikspieroefeningen doen, voor de borstspieren kan je je opdrukken en voor de been- en corespieren zijn squats super efficiënt.

Tip 11 – drink voldoende water
Bij een lichte dehydratie vertraagt je metabolisme al, zorg er voor dat je voldoende water drinkt. Mensen welke 8 glazen water per dag drinken verbranden meer calorieën dan mensen die 4 glazen water per dag drinken bleek uit een wetenschappelijk onderzoek. Als je koud water drinkt verbrand je extra calorieën, je lichaam zal deze massa moeten opwarmen naar lichaamstemperatuur.

Door een glas water vlak voor de maaltijd te drinken zit je tijdens de maaltijd eerder vol.

Als je koffie drinkt drink deze dan zwart, dit heeft een licht stimulerende werking op het metabolisme. Ook groene thee heeft een stimulerende werking op het metabolisme.

Tip 12 – neem een goed ontbijt
Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Sla nooit je ontbijt over, een goed ontbijt helpt bij het reguleren van je insulinewaarden en voorkomt honger later op de dag. Als je goed ontbijt dan zal je later op de dag minder snel teveel eten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *