Eiwitrijke voeding

Eiwitrijke voeding is heel gezond, eiwit zorgt er namelijk voor dat u niet heel de dag het gevoel heeft dat u trek hebt. En je lichaam doet er lang over om eiwitten te verwerken dus je lichaam heeft veel energie nodig wat er weer voor zorgt dat er meer vetreserves moeten worden verbrand. Maar wat is nou allemaal eiwitrijk?

 

Voeding

Er zijn meerde soorten eiwitrijke voedingen. Hieronder ziet u welke soorten eiwitrijke voedingen er zijn. Binnen het overzicht zijn geen eiwit diëten meegenomen

 

Vis: Vis is een van de gezondste eiwitten van alle eiwitrijke voedingen. Vis bevat namelijk tussen de 8 en 16% aan eiwit. De beste eiwit rijke vissen zijn: zalm, tonijn, markreel, forel, sardines, haring, tong en kabeljauw. Ook veel schelp dieren zoals: mosselen, oesters en kokkels en schaaldieren zoals: krab, kreeft en garnalen zijn eiwit rijk

 

Vlees: Vlees zit ook veel eiwitten in. Niet alle soorten vlees zoals gehakt of hamburgers deze zitten namelijk vol met verzadigde vetten en zijn dus niet gezond. Mager vlees hier in tegen is veel gezonder en bevat ook meer eiwitten. Magere vlees soorten zijn: paard, kip, kalkoen, rundvlees, varkensvlees, lamsvlees en wild zoals hert, zwijn, eend enz.

 

Zuivel: In zuivel zitten ook eiwitten al is niet iedereen er over eens dat het goed is omdat er in veel zuivel producten verzadigde melk vetten zitten. Wat wel eiwit rijke en gezonde zuivel producten zijn zijn: karnemelk, kwark, yoghurt en kaas. Het is niet allemaal slecht maar het beste is om magere zuivel te kiezen.

 

Groenten: sommige groenten zijn ook eiwit rijk zoals: sojabonen, spliterwten, witte en bruine bonen, tuinbonen en pinda’s naast peulvruchten bevatten ook mais, boerenkool en aardappels eiwitten.

 

Eieren: In eieren zitten ook eiwitten alleen is niet iedereen het er over eens dat je deze vaker dan 1 keer per dag kan eten omdat een ei veel vetten en cholesterol bevat.

 

Fruit: Er is eigenlijk geen fruit dat bij de eiwitrijke voedingen behoren. Wel zijn er fruit soorten die meer eiwitten hebben dan anderen zoals: bessen, avocado, banaan, mango en aardbeien. Pas wel op bij een dieet want in fruit zitten veel koolhydraten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *