Eiwitshakes voor bodybuilding

Het menselijk lichaam bestaat voor twintig procent uit eiwitten en eiwit is een van de cruciale bouwstenen binnen ons lichaam. Het zorgt voor de opbouw van spieren, de huid, botten en andere weefsels. Veel sporters gebruiken de eiwitshakes om te herstellen na een goede training. Deze shakes bevatten natuurlijk veel eiwit en worden enorm veel gebruikt door sporters. Eiwitten zijn te koop in de vorm van poeder, dat men dan mengt met bijvoorbeeld water, maar worden ook verkocht in kant-en-klare verpakkingen. Eitwitshakes dienen eigenlijk als vervaningsmiddel voor een eiwitrijke maaltijd. Veel mensen hebben geen tijd of zin om een goede maaltijd te eten na het sporten en daarin biedt de eiwitshake zijn uitkomst. Deze shake bevat de nodige eiwitten voor het lichaam, om zo de training goed af te sluiten.

Het effect

Bij het trainen van het lichaam worden de spieren aangespannen en ontstaan er kleine scheurtjes in het spierweefsel. Het is de taak van eiwit om deze spierscheurtjes als het ware op te vullen. Eiwitten helpen bij het proces om de spieren te herstellen en zodoende te doen groeien. Eiwitshakes zorgen hierdoor ook voor minder spierpijn. De volgende voordelen zijn te noemen van eiwitshakes:

  • Het herstel van spieren (of het voorkomen van spierafbraak)
  • Kracht toename
  • Toename uithoudingsvermogen
  • Groei spiermassa
  • Het is makkelijker dan eiwitten uit vast voedsel
  • Snelle eiwitten
  • De werking van het immuunsysteem verbeterd

Er zijn dus behoorlijk wat voordelen van deze eiwitshakes. Voor sporters is het belangrijkste aspect dat zij sneller en makkelijker de nodige eiwitten binnen kunnen dan dat zij een maaltijd zouden eten. Ongeveer twintig minuten na het sporten een shake drinken zorgt ook voor de nodige eiwitten, net als een uitgebreide maaltijd dat veel eiwit bevat. Echter is het zo dat dat laatste veel tijd en moeite kost. Eiwitshakes bieden dus uitkomst voor mensen die veel eiwitten nodig hebben, als gevolg van veel inspanningen. Het is dan ook zeker aan te raden om eiwitshakes te proberen als er niet de mogelijkheid is om eiwitrijke maaltijden op tijd te eten. Het is alleen niet aan te raden om te veel eiwitten binnen te krijgen, aangezien dit ook negatieve effecten met zich meebrengt. Bovendien is een eiwitshake ook vrij calorierijk en is het dus aan te raden om er niet te veel te drinken als je op je gewicht wilt letten. Eiwitshakes kan je bij je training ook combineren met creatine.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *