Welk dieet werkt het beste voor afvallen?

Er zijn steeds meer soorten diëten op de markt te vinden. Vooral de eiwitdiëten zijn momenteel erg populair. Dit zijn vaak ook diëten, waarbij het gaat om het tellen van calorieën. Als je per dag niet meer dan 1000 calorieën mag eten, worden dit ook wel een crashdieet genoemd.

Verder heb je nog de vetvrije diëten en de koolhydraatarme diëten. Daarmee vermijd je bepaalde soort calorieën, zoals vetten of koolhydraten.

De vraag is natuurlijk, welk dieet is de beste keuze voor jou?

Waarom crashdiëten niet werken

Van caloriearme diëten (crashdiëten), is allang bewezen dat dit geen blijvende oplossing is om mee af te vallen. Je zult namelijk snel te maken krijgen met het jojo-effect, omdat dit soort diëten nou eenmaal lastig zijn vol te houden, vanwege het grote hongergevoel en de beperkte variatie.

Gelukkig maar, want crashdiëten zijn ook helemaal niet gezond. Je gaat zo belangrijke voedingsstoffen missen en ook je energie wordt een stuk minder. Verder kan je last krijgen van je stoelgang en nog meer van dit soort ongemakken.

Naarmate deze informatie steeds bekender wordt bij mensen die willen afvallen, is de dieetmarkt hier op gaan inspelen.

Nieuwe soort diëten

Men kwam tot de conclusie om bepaalde calorieën meer te vermijden dan andere. Er zijn toen vetarme diëten en koolhydraatarme diëten in het leven geroepen. Helaas zijn deze diëten toch niet veel gezonder en beter als men in eerste instantie dacht. Het menselijk lichaam heeft nou eenmaal alle drie de soorten calorieën (vetten, eiwitten en koolhydraten) nodig om goed te kunnen functioneren.

Toch betekent het niet dat alle vetten en koolhydraten ongezond zijn. Het gaat er juist om dat je weet welke vetten en welke koolhydraten je het beste kunt vermijden. Daarbij is het het al vaak genoeg aangetoond dat overgewicht veelal wordt veroorzaakt door de slechte koolhydraten in plaats van de slechte vetten in voeding. Begrijp me niet verkeerd, want slechte koolhydraten en slechte vetten zijn allebei ongezond.

Het best werkende dieet

Het komt er dus op neer dat je bij het verliezen van overtollige kilo’s het beste een koolhydraatarm dieet kan volgen. Met een koolhydraatarm dieet bedoel ik in dit geval om alleen voeding met ongezonde koolhydraten te vermijden. Dit worden ook wel de snelle koolhydraten genoemd. Het duurt namelijk veel korter voordat deze koolhydraten worden verteerd door je lichaam. Je suikerspiegel zal daardoor een veel meer gaan schommelen, waardoor je lichaam de suikers in je bloed eerder wilt omzetten in vet.

Deze snelle koolhydraten vindt je in de meeste broodsoorten, meeste pasta, rijst, aardappels, junkfood en de meeste bewerkte voedingsmiddelen. Probeer deze voeding te vervangen met complexe koolhydraten. Deze kan je halen uit bijvoorbeeld havermout, quinoa, gierst, peulvruchten, fruit en groente.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *